کمیسیون صنایع آماده ارائه بسته‌ رفع مشکلات صنعت تایر




کمیسیون صنایع آماده رفع مشکلات صنعت تایر شد !

به گزارش هایپرتایر؛ نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به منظور رفع مشکلات صنعت تایر  از تهیه بسته پیشنهادی این کمسیون خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید جواد حسینی‌کیا» در بازدید پانزدهمین همایش و پنجمین نمایشگاه بین المللی زنجیره ارزش صنایع لاستیک با اشاره به نقدینگی بیش از 4000 هزار میلیارد تومان سرگردان در جامعه، افزود : صنعت لاستیک هنوز نتوانسته جذابیت لازم برای جذب این نقدینگی به سمت تولید و اشتغال داشته باشد.

نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: با اینکه در بخش لاستیک سواری ظرفیت تولید سالیانه 22 میلیون حلقه وجود دارد اما فقط 10 درصد آن صادر می‌شود، در حالی که ظرفیت بیش از این برای صادرات وجود دارد.

وی اشاره کرد: عمده دلایل این مساله، محدودیت‌های صادراتی، قیمت‌گذاری دستوری و چالش‌های توزیع تایر در سطح کشور است.

حجت الاسلام حسینی کیا با بیان اینکه: در صنعت تایر 150 هزار تن ظرفیت خالی وجود دارد اما متاسفانه با اینکه در بخش تایرهای صنعتی و معدنی از خارج از کشور واردات صورت می‌گیرد، تنها برای 30 درصد آن سرمایه گذاری شده و هنوز 40 درصد ظرفیت خالی باقی مانده است.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری را تامین کنیم، سرمایه به جای تولید و اشتغال به سمت دلالی خواهد رفت.

در این مراسم، نیز دبیر انجمن صنفی صنعت تایر خسرو محمودیان حضور داشت و با اشاره به اینکه؛ بیشترین صادرات تایر ایران در سال 97 با 15 هزار تن (6 درصد کل تولید) بوده است. گفت: از آن زمان صادرات متوقف شد و در دولت سیزدهم و با دستور وزیر صمت، اکنون صادرات 10 درصد تولیدات تایرهای سواری اجازه داده شده است، هرچند با بوروکراسی بالا همراه است.

به گفته این مقام صنفی؛ به گفته این مقام صنفی، نیاز سالیانه کشور به تایر 400 هزار تن است که 70 درصد آن از داخل تامین می‌شود و در گروه تایر سواری، نیاز کشور سالیانه 22 میلیون حلقه است که همه آن در داخل قابل تامین است و حتی مازاد تولید وجود دارد.

دبیر انجمن صنفی صنعت تایر با بیان اینکه؛ همه نیاز 600 هزار حلقه‌ای تایر اتوبوسی بایاس از داخل تامین می‌شود. افزود: در تایر اتوبوسی رادیال با وجود نیاز سالیانه 1.5 میلیون حلقه‌ای، فقط 400 هزار دستگاه از داخل تامین می‌شود.

پانزدهمین همایش ملی لاستیک تحت‌عنوان «تایر سبز» درحالی به کار خود پایان داد که به‌گفته دکتر ناصر پرهیزکار، دبیر این همایش دستاوردهای بزرگی ازجمله برگزاری جلسات مشترک بین کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و انجمن صنعت تایر درآینده برای حل مشکلات تایرسازان به همراه داشت.

دکتر ناصر پرهیزکار، ضمن ارزیابی مثبت از برگزاری سه روزه همایش ملی لاستیک درتهران گفت: «در همایش امسال که با شعار «تایر سبز» و در 13 محور مختلف ازجمله ساختار تایر، داخلی‌سازی، مواداولیه، نانوتکنولوژی، فناوری و ماشین‌آلات و موضوعات دیگر برگزار شد، علاوه بر دریافت 300مقاله از شرکت‌های تایرسازی، ‌دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی،‌50مقاله نیز در قالب سخنرانی ارائه شد، همچنین160مقاله دیگر به صورت پوستر در معرض دید بازدیدکنندگان ازنمایشگاه زنجیره تامین لاستیک قرار گرفت».

تایرسازان از ابتدای امسال تا پایان آذرماه موفق به تولید 18 میلیون و 23 هزار و 293 حلقه انواع لاستیک برای خودروهای سواری، باری، تجاری، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی شدند. این میزان تولید مشتمل بر 194 هزار و 690 تن تایر است.
تولیدات تایرسازان در 9 ماهه امسال از نظر وزنی تعداد حلقه سه درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش نشان می‌دهد.

منبع خبر: ایرنا


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0